• Künye
  • İletişim
  • Çerez Politikası
  • Gizlilik İlkeleri
Anasayfa
  • GÜNCEL
  • BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
  • İLÇE
  • SİYASİ
  • EĞİTİM
  • SAĞLIK
  • SPOR
  • DÜNYA DİN BÖLGESEL MEDYA İNTERNET
  • Ara
SON DAKİKA:
16:30
Kahramanmaraş İnşaatçılar Odası Başkan Adayı Hilmi Çalkaya: “Gece Gündüz Çalışıyor, Esnafın Yanında Olmaya Devam Ediyoruz”
15:43
KASKİ’den Altyapı Çalışma Alanlarına Hızlı Müdahale
14:17
EKİNÖZÜ TARİHİ BİR DÖNÜM NOKTASINDA: DOĞALGAZ EVLERE GİRİYOR
13:59
Dulkadiroğlu Belediyesi’nden Yağış Sonrası Seferberlik: Kırsalda Kapanan Yollar Açıldı, Çalışmalar 105 Mahallede Sürüyor
13:03
Kahramanmaraş’ta jandarmadan tefeci operasyonu
12:42
Büyükşehir Sahada Müdahalelerini Sürdürüyor
12:41
Kahramanmaraş-Gaziantep yolunda zincirleme kaza
12:40
Kahramanmaraş’ta Depremzedeler Tevekkeli Köy Evlerine Yerleştirildi
Video Galeri Foto Galeri Yazarlar Üye Paneli
A
Büyüt
A
Küçült
Yorumlar
  1. Köşe Yazarları
  2. AHMET SANDAL
  3. EHVEN-İ ŞER: TAMAM MI? DEVAM MI?
29 Eylül 2025 - 18:06

EHVEN-İ ŞER: TAMAM MI? DEVAM MI?

29 Eylül 2025 - 18:06
Yorumlar
Yazdır
A
Büyüt
A
Küçült
Yorumlar
AHMET SANDAL
AHMET SANDAL
[email protected]

En kötü karar, kararsızlıktan iyidir. En kötü idare, idaresizlikten iyidir. En kötü sistem, sistemsizlikten iyidir. Ehven-i Şer, de zaten, kötülerin en hafifi demektir.

“En kötü karar, kararsızlıktan iyidir” diyen kişi ehven-i şer’i tercih etmektedir.

“En kötü idare, idaresizlikten iyidir” diyen şahıs ehven-i şer’e işaret etmektedir.

“En kötü sistem, sistemsizlikten iyidir” diyen bir adam ehven-i şer’den bahsetmektedir.

Şu anda yaşadığımız çağda, yaşanılan ve içinde bulunulan duruma, bu topluma, bu sisteme ehven-i şer olarak bakıyorum. Tabi ki, bu durum, bu toplum ideal ve istenilen bir durum değildir Yalnızca ehven-i şer’dir.

Mecelle diye bilinen ve Osmanlı’nın son döneminde geliştirilmiş bir hukuk kuralı vardır.

Mecelle, uzun ismiyle Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyye, Osmanlı Devleti’nde 1868-1876 yılları arasında hazırlanan ve daha çok medeni hukuk, borçlar, eşya ve yargılama hukuku esaslarını içeren bir kanundur. Mecelle bir giriş 16 bölümden oluşur ve 1851 madde içerir. Mecelle, kendi çağında 13 yüzyıllık İslami fıkıh geleneği üzerinde inşa edildiği halde, maddeler halinde düzenlenmiş analitik ve pozitif bir hukuk sistemi oluşturma çabasıdır.

Bu yazıda uzun uzun Mecelle’den bahsetmeyeceğim, yalnızca Mecellenin önem taşıyan üç ilkesini sıralayacağım ve ehven-i şer ile ilgili de bir kural içeren bir hususu da dördüncü olarak belirteceğim.

  1. Beraat-ı zimmet asıldır. (Hiç kimse hüküm giymediği müddetçe suçlu gibi muamele göremez. Herkes masum sayılır ta ki suçluluğu ispatlanana dek.)
  2. Zaruretler memnu olan şeyleri mübah kılar. (Zaruret olduğu takdirde zararlı, yasak şeyler işlenebilir, ancak, zarar en az düzeyde tutulacak şekilde, yasak şeyler işlenebilir. Aç ve ölmekte olan bir kimse ancak bir günlük ekmeğini fırından çalabilir.)
  3. Def’i mefasid celb-i menafiden evlâdır. (Zararın giderilmesi, faydanın elde edilmesinden önce gelir. Önce zararı gider. Daha sonra hukuk içinde helalinden faydalan.)
  4. Ehven-i şerreyn ihtiyar olunur. (İki zararlı olandan, en az zararlı olanı tercih edilir. Ehven-i şer budur.)

Mecelle’den dört kuralı yazdık.

Ehven-i şer, tamam mı, devam mı? Derken kastımızı, yani bu yazının başlığında belirtiğimiz husus ile ilgili görüş ve düşüncelerimizi açıklayalım.

Ne kadar beğenmesek de, ortada bir kurallar bütünü ve bir düzen varsa ise bu kaostan ve karmaşadan iyidir. Her türlü düzen ve intizam, düzensizlikten ve nizamsızlıktan iyidir.

Düzen ve intizamın karşıtı anarşi ve kaostur ki, çapulculara yayar. “Bir Müslüman asla kaosa ve anarşiye taraftar olamaz.”

Osmanlı tarihinin en belirgin özelliği şudur: “Kaos ve anarşi çıkacağına, varsın, bir sert ve katı bir idareci, yani ehven-i şer, toplumu idare etsin.”

Osmanlı’da çok tartışılan bir kural var: “Devletin dirliği ve birliği Hanedan içinde için kardeş katli vaciptir.”

Kosova Harbi neticesi Sultan I. Murad şehid düşünce, vezir, kumandan ve âlimler Şehzade Bayezid'e biat edip, kardeşi Yakub Çelebi'yi derhal öldürmesini öğütlediler. Osmanlı tarihinde, ayaklanmadığı halde (14. Yüzyılda) devletin birliği ve dirliği için öldürülen ilk şehzâde Yakup Çelebi’dir. I. Ahmed saltanatında (17. Yüzyılda) hanedan veraset sistemini değiştirip kardeş katli kanununu kaldırmıştır. Yerine ailenin aklı başındaki en büyük üyesi padişah olur sistemini (Ekber ve erşad sistemi) getirmiştir. Buna göre 14 yüzyıldan, 17. Yüzyıla kadar, neredeyse 300 sene, “kardeş katli” dediğimiz ve Devlet’in birliği ve dirliği için öngörülen, müessese, uygulanmıştır. Bu müessese, yani, “fitne çıkmasın, kaos olmasın, kargaşa meydana gelmesin diye, Sultan olacak şehzade dışında Hanedan’ın erkek çocuklarının öldürülmesi, elbette ne vicdana, ne İslam’a, ne de imana uygun değildir. Ancak, bana sorarsan, “ehven-i şer” bir kural olarak uygulanmıştır. Daha sonra, zaman ilerleyip artık bazı gelişmeler oldukça ve Hanedan üyeleri içerisinden Padişah olacak şehzade için kural belirlendikten sonra, “kardeş katline” gerek kalmamıştır. Ancak, “kardeş katlinin” uygulandığı Osmanlı Saltanat günlerinde, yani en az 300 yıllık dönemde, uygulayıcılara yani Padişahlara sorsanız bunu Devletin birliği ve dirliği için, ehven-i şer saydıklarını, Devletin bekası için bu kuralı gerekli gördüklerini ve mecbur olduklarını söylerler.

Bu örneği, yani ehven-i şer, kavramını anlatırken, bu en aşırı ve en uç, vicdanları en rahatsız edici örneği niye verdim?

Ehven-i şer, Devlet bekasında ve toplum hayatında önemli bir yere sahiptir de ondan bu örneği verdim.

Osmanlı’nın son döneminde Ulu Hakan Sultan Abdülhamid Han (Allah ondan razı olsun) isteseydi, İttihat ve Terakki denilen bozguncu ve çapulcu teşkilatı yerle bir ederdi, ancak, “kardeşi kardeşe kırdırtmamak ve kaos çıkartmamak için Ulu Hakan Sultan Abdülhamid Han, ehven-i şer’i tercih etti ve İttihat Terakki’ye boyu eğdi. İttihat ve terakki ehven-i şer’dir.”

Evet, tekrar ediyorum. 1909 yılında, İstanbul üzerine emirsiz ve izinsiz şekilde gelen Hareket Ordusu’na karşı koymak için, Ulu Hakan Sultan Abdülhamid Han’ın emrinde yeterli sayıda asker ve mühimmat vardı. Ulu Hakan Sultan Abdülhamid Han kuvvete kuvvetle karşı koyma yolunu tercih etmedi, ehven-i şer’i tercih etti. O ehven-i şer, İttihat ve Terakki idi. Onlar da bu kuraldan istifade ederek (Ulu hakan Abdülhamid Han’ın şefkatli ve Devletin birliği için gösterdiği hassasiyetten istifade ederek) iktidara geldiler. Ve memleketi adeta kendi çiftlikleri gibi yönettiler.

Ulu Hakan Abdülhamid Han’ın bu tavrı, yani ehven-i şer’i tercih etmesi (kardeşi kardeşe kırdırtmamak için çekilmesi), esasında, son dönemdeki birçok Osmanlı Sultanı’nın tavrıdır. Osmanlı Devleti özellikle 1876’dan sonra, hiçbiri kardeş kanı akıtmadı. Durumu muhafaza etti.

Kardeş kanı akıtmamak ve kardeşi kardeşe kırdırtamamak bir Osmanlı tavrından önce ve İslami bir tavırdır.  Burada da uygulan metot, ehven-i şer’i tercih etmektir.

Biz dahi, asla ve asla, hiçbir yerde ve hiçbir şekilde, insanlarımızın ve toplumumuzun bulunduğu mevcut halden daha da aşağı bir hale düşeceğini bir ihtimal olarak görürsek, asla ehven-i şer’i tercih etmekten vazgeçmeyiz. Bu noktada “ehven-i şer’e devam” deriz.

Ancak, ehven-i şer’in vakti dolmuşsa ve daha iyi bir nizam, daha mükemmel bir intizamın vakti gelmişse, “ehven-i şer’e tamam” deriz

Vesselam.

Ahmet SANDAL

  • YORUMLAR
adlı kullanıcıya cevap x

Yazarın Diğer Yazıları

  • MÜSLÜMAN İNSAN KAİNATTAN DAHİ SORUMLUDUR! - 06 Aralık 2025
  • SEN ECDADINI UNUTSAN DA DÜŞMANLARIN UNUTMUYOR! - 29 Kasım 2025
  • ÇALIŞMAK: MUTLULUK VE HUZUR - 19 Kasım 2025
  • NÜFUSUMUZUN AZALMASI MESELESİ EN CİDDİ MESELE - 17 Kasım 2025
  • ŞEYTANDAN VE KAPİTALİZMDEN ALLAH'A SIĞINIRIM! - 13 Kasım 2025
  • NEW YORK'A BELEDİYE BAŞKANI SEÇİLEN MÜSLÜMAN ZOHRAN MAMDANİ - 10 Kasım 2025
  • AL GÜLÜM / VER GÜLÜM MÜSLÜMANLIĞI - 06 Kasım 2025
  • KÜLTÜR MÜ? KÜLÜSTÜR MÜ? - 04 Kasım 2025
  • "İNŞALLAH" DEMEK BİR İBADETTİR ADET DEĞİL - 17 Ekim 2025
  • BİR MAZLUM BİR YOLCU BİR BABA - 15 Ekim 2025
  •    ŞÜKÜR BORCU - 13 Ekim 2025
  • TERÖRİZM, SİYONİZM VE NOBEL ÖDÜLLERİ - 12 Ekim 2025
  • HABİL'İN Mİ, KABİL'İN Mİ ÇOCUĞUSUNUZ? - 09 Ekim 2025
  • 8 MİLYON MU BÜYÜK, 2 MİLYAR MI? - 06 Ekim 2025
  • DEVLETLERİN YAPAMADIĞINI STK'LAR YAPAR: SUMUD GİBİ! - 02 Ekim 2025
  • GÜNEŞ ALTINDA BUZ / ECEL KARŞISINDA İNSAN - 27 Eylül 2025
  • MÜSLÜMAN İSEVİLER YA DA GÜNEŞİN  BATI'DAN DOĞMASI - 21 Eylül 2025
  • ŞUURSUZ TEŞHİR / HUZURSUZ ŞEHİR - 19 Eylül 2025
  • DİKTA TOPLUMU MU? İKTA TOPLUMU MU? - 16 Eylül 2025
  • PAZARCIK ÇEVRE YOLU : BİTİRİLMİYOR MU? BİTİRİLEMİYOR MU? - 14 Eylül 2025
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 50
Köşe Yazarları
Elektrikli Scooter ve Motosiklet Kazaları: Artık Görmezden Gelinemeyecek Bir Trafik Gerçeği
HALİL HINAZ
Elektrikli Scooter ve Motosiklet Kazaları: Artık Görmezden Gelinemeyecek Bir Trafik Gerçeği
Ahmet Süreyya DURNA
Ahmet Süreyya DURNA
TÜREDİ DİN BEZİRGÂNLARI
KAHRAMANMARAŞ HAKEM CAMİASINA'DA UCU DOKUNUYOR MU?
İLKER YİYEN
KAHRAMANMARAŞ HAKEM CAMİASINA'DA UCU DOKUNUYOR MU?
AHMET SANDAL
AHMET SANDAL
MÜSLÜMAN İNSAN KAİNATTAN DAHİ SORUMLUDUR!
Oğuz Karakoç
Oğuz Karakoç
Cahit Paköz ve KİPAŞ Eğitim Kurumlarının Başarısı
YUSUF POLAT
YUSUF POLAT
Adalı ve Yalçın ortak "altılı" yapsın!
Ramazan AYDIN
Ramazan AYDIN
Kahramanmaraş'ta neden çok iş kazası yaşanıyor?
Anı ve Bugünü Yaşamak !
BEKİR DOĞAN
Anı ve Bugünü Yaşamak !
HELAL TİCARET MEDENİYETİ OLARK İSLAM
Mustafa SAYLAK
HELAL TİCARET MEDENİYETİ OLARK İSLAM
ÜÇ TAVSİYE
Mehmet Akpınar
ÜÇ TAVSİYE
Çok Okunan Haberler
TÜRK SAĞLIK-SEN’DE BAŞKAN MEHMET ÖZER GÜVEN TAZELEDİ
TÜRK SAĞLIK-SEN’DE BAŞKAN MEHMET ÖZER GÜVEN TAZELEDİ
Akedaş İstiklalspor, Muşspor’u 2-0’la Geçti
Akedaş İstiklalspor, Muşspor’u 2-0’la Geçti
“Atatürk’ün mücadelesi sonsuza dek gönüllerde yaşayacak”
“Atatürk’ün mücadelesi sonsuza dek gönüllerde yaşayacak”
Ana Sayfa
GÜNCEL
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
İLÇE
SİYASİ
EĞİTİM
SAĞLIK
SPOR
DÜNYA
DİN
BÖLGESEL
MEDYA
İNTERNET
Köşe Yazarları
Foto Galeri
Video Galeri
Vefatlar
Üye Paneli
Günün Haberleri
Arşiv
Gazete Arşivi
Hava Durumu
Gazete Manşetleri
Nöbetci Eczaneler
Namaz Vakitleri
MEDYA GAZETESİ - KahramanMaraş'ın Yerel ve Güncel Haber Siteniz
İsmet Paşa Mahallesi Azerbaycan Bulvarı Basın Evi Girişi N: 27/1 Giriş Kat N: 18 Dulkadiroğlu/KAHRAMANMARAŞ
[email protected]
0 (344) 224-3472
  • Foto Galeri
  • Video Galeri
  • Köşe Yazarları
  • Vefatlar
  • Üye Paneli
  • Günün Haberleri
  • Arşiv
  • Gazete Arşivi
  • Hava Durumu
  • Gazete Manşetleri
  • Nöbetci Eczaneler
  • Namaz Vakitleri
sanalbasin.com üyesidir

  • Rss
  • Künye
  • İletişim
  • Çerez Politikası
  • Gizlilik İlkeleri

Sitemizde bulunan yazı , video, fotoğraf ve haberlerin her hakkı saklıdır.
İzinsiz veya kaynak gösterilemeden kullanılamaz.

Yazılım: Tumeva Bilişim